×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
اقتصاد آذربایجان و حلقه‌ مفقوده‌ای به نام «برندینگ»

به گزارش تجدد، آذر انجمن نوشت: در وصف برند، اینگونه بیان می‌شود که بیشتر صاحب نظران برندسازی را معادن ساختن یک کسب و کار می‌دانند. برند نشان‌دهنده نام و نشان، وجه تمایز و ابزاری برای کسب موضع برتر در بازار است که شرکت ها و سازمان ها برای آنکه چهره موفق تری در کسب و کار به خود داشته باشند باید مبادرات به برندسازی کنند.

اما متأسفانه امروزه در استان آذربایجان‌شرقی بسیاری از تبلیغات محصولات بومی تفاوت چندانی باهم ندارد تا جایی که شاید تفاوت محصولات فقط در نامشان ایجاد شده باشد و تاثیری فراگیر در صادرات این محصول به نقاط مختلف کشور و جهان نداشته باشد، بر این اساس مستحضریم که در جهان امروز بسیاری از سازمان ها و تولید کننده ها، کالاها و خدمات‌رسانی را کپی‌ و تقلید می‌کنند، اما درواقع این برند ها هستند که تفاوت اصلی را در صنایع و بازار ایجاد می‌کنند.

همانطور که می‌دانيد استان آذربایجان‌شرقی ویترین غنی و پرعدیده‌ای در حوزه محصولات‌ گیاهی، کشاورزی، دامداری، معادن، فرشبافی، چرمی از جمله کیف و کفش و… است، اما شاهدیم که بسیاری از این محصولات ما حتی بدون داشتن بسته‌بندی منحصر بفردی به بازار جهانی صادر می‌شود بدون اینکه نام و نشانی خاص از این استان بر روی آن‌ها ثبت شده باشد تا افتخار تولید این محصولات که حاصل دسترنج تولیدکنندگان خود آذربایجان است را به رخ بکشد و ظاهرا این نشان دهنده ضعف ما در حوزه برندینگ، تبلیغات درست و حتی صادراتی مفید است.

خبرنگار آذرانجمن در خصوص مسئله نبودِ برندسازی یکپارچه و منحصربفرد برای محصولات بومی استان با دو تن از کارشناسان آذربایجان‌شرقی در حوزه برندینگ و تبلیغات به گفتگو نشست‌.

شهرام اشرف‌نیا؛ صاحب شرکت برندینگ تبلیغاتی در گفتگو با خبرنگار آذرانجمن در خصوص هزینه پرداخت‌شده تبلیغات در کل جهان عنوان کرد: میزان گردش مالی تبلیغات در دنیا چیزی حدود ۶۰۰الی ۹۰۰میلیارد دلار برآورد می‌شود که جالب است بدانید همسایه ما ترکیه سهم قابل توجهی از تبلیغات مدرن در شناساندان محصولات بومی خود داراست.

وی ادامه داد: بیشتر این گردش مالی تبلیغاتی در اروپا و آمریکا وجود دارد؛ اما در دهه اخیر شاهد اوج گیری صنعت تبلیغات در آسیا بوده‌ایم به طوری که سرعت رشد آن گاها به سه برابر سرعت رشد این صنعت در اروپا و آمریکا می‌رسد و موقعیتی موفق در صادرات جهانی را بنام خود می‌کند.

وی با بیان اینکه در زمینه تبلیغات آذربایجان‌شرقی خلا بزرگی وجود دارد؛ افزود: متاسفانه تجار و سرمایه‌گذاران استان آذربایجان شرقی توجه بسیار کمی روی مقوله تبلیغات دارند و تبلیغات را یک قضیه تجملاتی و غیر ضروری تصور می‌کنند، اما جالب اینجاست که معمولا کیفیت محصولات و خدمات در آذربایجان شرقی بسیار بالاست ولی همین عدم توجه به تبلیغات باعث شده تا استان ما از رقبای خود عقب بماند.

وی نگاه مدیران در استان را خلا اصلی در عقب ماندگی تبلیغات موجود دانست و اضافه کرد: خلا اصلی نگاه مدیران به بحث تبلیغات است ما باید این قضیه را نهادینه کنیم که تبلیغات و برندینگ صرفا باعث افزایش فروش نمی‌شود بلکه باعث افزایش کیفیت خدمات، شناساندان محصولات استان به بخش های دیگر کشور و جهان می‌شود و میزان خلاقیت را نیز بالا می‌برد.

وی گفت: در ساده‌ترین حالت وقتی برند شما شناخته شده باشد و روابط عمومی فعالی داشته باشید افراد متخصص و ماهر حاضر خواهند بود حتی با شرایط برابر با رقبان مجموعه شما را برای کار انتخاب کنند یا وقتی تعداد برندهای شناخته شده از یک صنف خاص بیشتر باشد میزان اثر گذاری بیشتری برای گرفتن امتیازات خواهید داشت.

وی اظهار کرد: پس ما نباید به مسئله تبلیغات با دید تقلیل گرایانه نگاه کنیم و آن را به چشم افزایش مشتری ببینیم، تبلیغات و برندینگ به ما قدرت می‌دهد؛ از قدرت چانه‌زنی گرفته تا گسترش بازار، اما برای رسیدن به این مراحل ما نیازمند برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های متعدد هستیم تا این فرهنگ‌سازی برای توجه به تبلیغات را در انواع شرکت ها و سازمان‌های استانی نهادینه کنیم.

مهرداد گلکار، صاحب کسب و کار حوزه برندینگ گفتگو با خبرنگار آذرانجمن در خصوص به فراموشی سپرده شدن سنت و فرهنگ آذربایجان‌شرقی در حوزه تبلیغات عنوان کرد: سنت ها و فرهنگ های بومی و منطقه ای، در رسانه ها کاهش چشمگیری داشته اند، خصوصا فرهنگ منطقه آذربایجان که به جز تعداد معدودی رسانه منطقه ای و لوکال، در هیچ رسانه فرامنطقه ای مطرح نمی شود.

وی ادامه داد: دیدگاه به تبلیغات در استان را باید به دو بخش تقسیم کنیم، دیدگاه صاحبین کسب و کار و دیدگاه مخاطبین، به واسطه جهانی شدن رسانه ها که دیدگاه مخاطبین به تبلیغات از نظر کیفی نزدیکتر به سطح جهانی تبلیغات می باشد، اما صاحبین کسب و کار در بهترین حالت، نگرش نزدیکی به سطح اول تبلیغات در مقیاس ملی دارند.

وی بزرگترین مشکل در تبلیغات را خلا رسانه‌ای دانست و گفت: با توجه به عدم امکان تاسیس شبکه تلوزیونی خصوصی در ایران و همچنین کاهش روز به روز مخاطبین شبکه استانی صداوسیما، و همچنین مسدود بودن بسترهای اینترنتی جهانی مانند یوتیوب یا فیسبوک در ایران می توان گفت که کسب و کارها، صنایع و شرکت ها محروم از یک رسانه پرمخاطب و یکپارچه در منطقه آذربایجان می باشند.

وی افزود: دومین کمبود پیش روی صنایع و شرکت های منطقه آذربایجان، آژانس های تبلیغاتی توانمند و بروز از منظر تجهیزات و هم چنین از منظر علم روز تبلیغات هست که خود این مورد در گرو عدم وجود بسترهای مناسب برای پخش تولیدات تبلیغاتی می باشد، چرا که اگر رسانه های قدرتمندی برای پخش تبلیغات وجود داشته باشد، به مرور با احساس نیاز به تولیدات بیشتر و بهتر تبلیغاتی و بازاریابی، شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی بزرگتری هم در منطقه ما ایجاد خواهد شد.

گلکار در خصوص راحل های رهایی از مشکل عدم تبلیغات بومی در سطح جهانی اظهار کرد: در جهت برندسازی محصولات بومی آذربایجان سه راه حل به ذهن ‌می‌رسد که اگر به طور همزمان اجرا شوند به مراتب نتیجه بهتری هم خواهند داشت.

وی اضافه کرد: اولا باید هر شرکت یا واحد تولیدی به اندازه ای بزرگ و قدرتمند باشد که بتواند علاوه بر افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به برند و محصول در حوزه برندینگ و پوزیشنینگ محصولات خود به عنوان محصول تولیدی در منطقه آذربایجان هزینه کند، اما اگر شرکت ها این توانایی را نداشته باشند می توانند با ایجاد ائتلاف هایی با محوریت هر محصول، هزینه تبلیغات محصول تولید شده در منطقه آذربایجان را به صورت گروهی تقبل کنند.

صاحب آژانس تبلیغاتی آسا ادامه داد: اما راهکار سوم برنامه ها و هزینه کردهای سازمانهای دولتی مانند وزارت صمت یا گردشگری می باشد که باید در راستای توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه آذربایجان با تولید و پخش محتواهای تبلیغی جهت برندینگ تولیدات بومی آذربایجان صورت گیرد.

وی با مثال بر برندسازی و تبلیغات قوی انواع کشور‌های جهان در حوزه‌های مختلفشان خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید کشور عربستان با تبلیغات بر روی پروژه های شهرسازی چند سال آینده که عمدتا با محوریت تکنولوژی و انرژی های پاک می باشند به دنبال برندینگ و پوزیشنینگ مثبت و بهتری نسبت به گذشته است.

وی توضیح داد: هم چنین فعالیت مشابهی در کشور امارات شاهد هستیم که تمرکز بیشتری روی برندینگ شهر دوبی به عنوان مرکز اقتصادی امن و بدون دردسر برای سرمایه گذاران و همچنین مقصد گردشگری مناسب گردشگران از همه کشورها می باشد، ترکیه نیز دیگر همسایه ماست که سعی بر شناساندن و برندسازی محصولات تولید شده در این کشور مانند لباس و منسوجات می باشد که دولت ترکیه یا به صورت مستقیم این کار را انجام می دهد و یا با کمک کردن به واحدهای تولیدی آنها را در شناساندن محصولاتشان به مشتریان خارجی یاری می‌دهد.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم پا به پای همسایگان منطقه ای مانند ترکیه، عربستان و یا امارات متحده عربی، ما نیز از ظرفیت ها و نقاط قوتمان در راستای برندسازی استان و کشور در اذهان عمومی و شناساندن فرهنگ و محصولات تولیدی ایران و آذربایجان در ذهن مخاطبان بهره ببریم، چاره ای جز برنامه ها و بودجه های یکپارچه که باید از جانب سازمانهای دولتی تدوین و اجرا شود نداریم.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true