×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
ما فکر می‌کنیم روس‌ها همه جانبه پشت ما ایستاده اند، اما آن‌ها منافع خودشان را در نظر می‌گیرند

به گزارش تجدد نعمت‌الله ایزدی، آخرین سفیر ایران در شوروی، درباره بیانیه اخیر روس‌ها و اعراب در رابطه با جزایر سه گانه به «انتخاب» گفت: این اجلاس ظاهرا ششمین اجلاس است و از یازده سال پیش به صورت رسمی برگزار شده است. یعنی اتفاق تازه‌ای رخ نداده است. تقریبا هم در تمام ادوار چنین موضع‌گیری وجود داشته است. اساسا روسیه از زمان فروپاشی و بعد از فروپاشی هم این موضع‌گیری را شروع کرد. زمانیکه این ساز و کار هم وجود نداشت چنین مواضعی داشتند.

ایزدی ادامه داد: سال ۷۱ وزیر خارجه روسیه وقتی که به امارات سفر کرد، در همانجا هم چنین موضع‌گیری را داشت. این نظرات اصلا جدید نیست. وقتی ساز و کار ارتباط روسیه و اعراب مطرح شد این بحث روی میز بوده است. روس‌ها معتقدند این موضوع یک اختلاف است حتی اگر بگویید اختلافی ندارید.

وی در ادامه درباره افزود: طرف ایرانی طبیعتا به درستی می‌گوید این جزایر جز سرزمین ماست و اختلاف و مشکلی نداریم و دیگران ادعای بی جا دارند. برای چیزی که ما حق نمی‌دانیم مذاکره نمی‌کنیم. روسیه مواضع ما را می‌داند، ولی من فکر می‌کنم که منافعش در آن طرف هم ایجاب می‌کند که چنین نظراتی را مطرح کند.

ایزدی در پایان درباره موضع مناسب ایران در مقابل این اقدام گفت: ما همین موضعی که الان گرفته‌ایم و مطرح کردیم که جزایر مربوط به ماست را در تمام ادوار داشته‌ایم. ما هیچوقت موضع عملی خاصی نداشتیم و با کشور خاصی نیز برخورد تند نداشتیم. هر کسی چنین موضع گیری کند ما همین موضع گیری را خواهیم داشت.

او افزود: به نظر من آنچه که مهم است این است که ایران طبیعتا انتظارش از روسیه بیشتر از این است. روسیه ادعا می‌کند که من با شما روابط گسترده و همه جانبه و عمیق دارم و در چنین شرایطی اگر یک موضوع به این سادگی برای آن‌ها قابل فهم نباشد که به گمانم قابل فهم است، ولی منافعشان باعث می‌شود که وقتی با اعراب می‌نشینند شروع به صحبت برای راضی نگه داشتن اعراب داشته باشند. ما هم توقع بیش از حد در روابط از روس‌ها داریم؛ ما فکر می‌کنیم روس‌ها همه جانبه پشت ما ایستاده اند، اما اینطور نیست. آن‌ها منافع خود را در نظر می‌گیرند همانطور که ما هم باید منافع خود را در نظر بگیریم. روسیه نباید خیال اش راحت باشد که ما تحت هر شرایطی این روابط را با آن‌ها حفظ می‌کنیم. راه حل این است که ما توازن قوا داشته باشیم.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true