×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شفاف سازی و انکار؛ دو روی واکنش‌ها به آلودگی آراز/ارس به رادیواکتیوها

به گزارش تجدد، زیست بوم نوشت: چندی پیش روزنامه پیام ما در گزارشی تحقیقی، به بررسی آلودگی رودخانه ارس به مواد رادیواکتیو و فلزات سنگین پرداخت.
در بخشی از گزارش با اشاره به ریشه آلودگی این رودخانه که علاوه بر منابع آلاینده داخلی، آلودگی وارده از سوی دو کشور ترکیه و آذربایجان، از دو منبع مهم  نیروگاه هسته ای متسامور و معا‌دن مس آتسومور  در ارمنستان نیز نشات می‌گیرد، به رد این موضوع از سوی مقامات ایران پرداخته شده است.
ارس
خبرنگاران پیام ما در رد صحبت‌های مسئولین که معتقد به میزان حداقلی آلودگی رادیواکتیو هستند به مقاله‌ای پژوهشی با عنوان «تأثیرات آلودگی رودخانۀ مرزی ارس توسط کشورهای ارمنستان و آذربایجان بر امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران» که زمستان ۱۴۰۱ در شمارۀ چهارم مجلۀ «پژوهش‌نامۀ مطالعات مرزی» منتشر شده است رجوع کردند:
این مقاله نتایج آزمایش‌های انجام‌شده در ارمنستان، ایران و آذربایجان را «غیرقابل استناد» دانسته و می‌نویسد: «به دلایل آزمایش‌های متقن علمی، شدت سرطان‌های مری و معده و پوست و حجم بالای بیماری‌های کبدی که ناشی از آلودگی آب ارس است، در ساکنین مناطق مرزی آذری‌نشین فوق به‌شدت افزایش‌یافته است.»
براساس این مطالعه فعالیت‌های نامشخص ارمنستان در شهرهای جنوب شرق ارمنستان و قبل از مرز آذربایجان «ورود مقادیر متنوع ترکیبات فلزی و شبه‌فلزی مازاد بر آلودگی‌های معادن و مملو از آلومینیوم‌های سمی بسیار نگران‌کننده است».
این مقاله از سوی دیگر با اشاره به آسیب‌دیدگی نیروگاه متسامور از زلزله و «احتمال خطرآفرینی جانی و محیط زیستی» ادامه می‌دهد: «نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای و قدیمی و غیراستاندارد مذکور به رود ارس، به علت کهنگی قطعات و احتمال خطرآفرینی فراوان جانی و محیط زیستی نیروگاه هسته‌ای متسامور ارمنستان توسط کارشناسان منطقه‌ای و بین‌المللی و اتحادیه اروپا تایید شده است و همین امر متضمن ورود مواد بسیار سمی و آلوده ناشی از فراوری‌های هسته‌ای به منابع آبی ارس و اثرگذاری بسیار بالای آن در ابعاد مختلف بر حوزه‌های مورد استفاده آب ارس در کشورمان بشود.»
اظهارات رسمی اما این داده‌ها را رد می‌کند. حدود ۶ سال پیش «محمد خداپرست»، مدیرکل وقت حفاظت محیط‌ زیست استان اردبیل، در جلسۀ بررسی پایش رودخانۀ ارس گفته بود هیچ آلودگی رادیواکتیوی در آب این رودخانه وجود نداشته است (تسنیم، ۱ تیر ۱۳۹۶). همچنین طبق گزارش خبرآنلاین، «قدرت اخوان اکبری»، رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز در ۲۳ دی ۹۸ گفته بود: «به هیچ وجه آب ارس آلوده به اورانیوم و مواد شیمیایی نیست و دانشگاه علوم پزشکی در بررسی‌های خود آب و غذای آلوده‌ای را مشاهده نکرده است.»
به گزارش زیست بوم، هرچند پس از انتشار این گزارش باز هم سیاست انکار این موضوع در پیش گرفته شده است. روز گذشته معاون استاندار آذربایجان شرقی و امروز مرکز نظام نامه هسته‌ای کشور به صورت جداگانه مطالب روزنامه پیام ما را رد کرده و آنرا غیرحقیقی دانسته اند.‌
در واکنش مرکز نظام نامه هسته‌ای آمده است: «با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده در بین هموطنان ساکن اطراف رود ارس، مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور تاکید می‌کند که رود ارس حداقل سالی یک‌بار پایش پرتوی می شود. آخرین بار اسفند ۱۴۰۱ رود ارس مورد پایش قرار گرفته و تاکنون در بررسی‌های دقیق خود به موارد اشاره شده در گزارش این رسانه برخورد نکرده‌اند.
این در حالی است که بر اساس نظر مسوولان و کارشناسان مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، فاصله نیروگاه اتمی متسامور ارمنستان تا رودخانه ارس و محدوده مورد اشاره بسیار زیاد است و امکان ریختن پساب این نیروگاه به رودخانه و آلوده شدن آن به مواد رادیواکتیو وجود ندارد. لازم به ذکر است که مرکز نظام ایمنی کشور به زودی یک ایستگاه پایش آنلاین آب در محدوده مورد اشاره نصب خواهد کرد تا پایش‌ها و بررسی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.»

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true