×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تهران ادراک اشتباهی از وضعیت روابطش با روسیه دارد

به گزارش تجدد، ظریف با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از مشکلات نه تنها در ایران بلکه در دنیا، مشکل ادراکی است، گفت:« به عنوان مثال برای آمریکایی‌ها بعد از فروپاشی شوروی و در واقع شکست بلوک شرق، یک ادراک غلط شکل گرفت که آنها در جنگ پیروز شده‌اند؛ در حالی که در واقعیت شوروی در جنگ سرد شکست خورده بود.»به گفته وزیر خارجه سابق ایران، آمریکایی‌ها در آن زمان احساس کردند که یک جهان تک قطبی ایجاد شده و لذا خواستند که این جهان تک‌قطبی را تداوم ببخشند. طبیعی بود که نگران برآمدن قطب‌های جدید قدرت بودند.وی افزود:« نگرانی از برآمدن چین یک نگرانی اساسی در ایالات متحده در دهه ۹۰ میلادی بود و به همین دلیل تلاش کردند با استفاده مزیت قطعی آمریکا در حوزه نظامی و تسلیحاتی این وضعیت جهان به تصور خودشان تک‌قطبی را پایدار کنند.»

به نوشته اقتصاد نیوز، ظریف با بیان اینکه برخی از لحظه تک‌قطبی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ میلادی سخن می‌گویند، تاکید کرد:« من زمان را کوتاه‌تر می‌کنم و به عقیده من از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۴ لحظه توهم تک‌قطبی است.»

دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد که این توهم آمریکا برای جهان بسیار هزینه‌ داشت و طی آن جنگ‌های بی‌پایان آمریکا شروع شد. وی افزود:«بوش پدر در مجمع عمومی ملل متحد اعلام کرد که ما وارد یک نظم نوین جهانی شدیم؛ بوش پسر نیز پس از فتح عراق بر عرشه کشتی ایستاد و گفت ماموریت به پایان رسید. » ظریف تشریح کرد که ماموریت آمریکا در آن مقطع برقراری سلطه آمریکا برای قرن جدید بود.

وی ادامه داد:« در سال ۲۰۰۴ با گزارش بیکر-همیلتون این ماموریت آمریکا با شکست مواجه شد. این دو نفر گروهی را تشکیل دادند که چرا ما در افغانستان و عراق به اهداف خود نرسیدیم. لذا از سال ۲۰۰۴ تا امروز نه تنها آمریکا دیگر وارد درگیری نظامی شد بلکه از درگیری نظامی فرار می‌کند. بعد از آن باراک اوباما در زمان جنگ داخلی سوریه گفت من این خط قرمز را می‌کشم که اگر سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند ما به این کشور حمله می‌کنیم اما وقتی به ادعای آنها سوریه  از سلاح شیمیایی استفاده کرد نه تنها حمله نکردند بلکه خود رئیس‌جمهور وقت به مجلس رفت تا مجلس این طرح را رد کند.»

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true