×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
استفاده از سالن اصلی تئاتر شهر تبریز ممنوع شد/ امیدهای کمرنگ احیای خانه هنرهای نمایشی

سال گذشته بود که یکی از کارگردانان مطرح تئاتر تبریز با انتقاد شدید از مسئولان آذربایجان شرقی هشدار داد: “باید تئاتر شهر فرو ریزد تا جایش بنایی بسازند به نام: تالار جانباختگان تئاتر تبریز!”

امیر حجازی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ساختمان قدیمی و فرسوده‌ی تئاتر شهر تبریز پر از خطراتی است که هر آن احتمال دارد شبیه حادثه‌ی پلاسکو در آن به وقع بپیوندد گفته بود: معلوم است وقتی مدیران ارشد استانی حتی یکبار هم در چنین فضاهایی حضور نمی یابند نباید انتظار بهبود اوضاع را داشت.

این کارگردان تبریزی پیشنهاد داده بود که مسئولان محترم یکبار همراه خانواده در اجراهای تئاتر شهر حضور یافته و با عبور هر خودرو و لرزش ساختمان، عمق فاجعه را با پوست و خون درک نمایند.

بابک نهرین، رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی نیز بارها با بیان اینکه ساختمان قدیمی تئاتر شهر تبریز شایسته‌ی این شهر نیست، خواستار بازسازی و نوسازی ساختمان و حتی تجهیزات مجموعه فوق شده است.

وی در آخرین اظهار نظر خود در آئین اختتام جشنواره تئاتر استانی، با اشاره به لزوم برای نوسازی ساختمان تئاتر شهر تبریز گفت: ورود نهادهایی مانند استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد به همراه شهرداری تبریز برای بازسازی این ساختمان به ویژه مقاوم سازی سالن اصلی تئاتر شهر ضروری است.

بخشنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در ممنوعیت استفاده از سالن اصلی تئاتر شهر تبریز

به اعتقاد کارشناسان، ساختمان قدیمی تئاتر شهر تبریز به عنوان تنها امید فعالان هنرهای نمایشی این خطه، به دلیل فرسودگی و نیاز به نوسازی، دیگر پاسخگوی نیازهای امروز علاقمندان به تئاتر نیست.

برخی هشدارها مبنی بر احتمال فشار بیش از حد به ستون های این ساختمان قدیمی و احتمال بروز حادثه، منجر به واکنش مسئولان محلی شد.

در پی افزایش این هشدارها بود که چندی پیش، ایرج شهین باهر، شهردار کلانشهر تبریز که خود یکی از مهندسان متخصص حوزه سازه محسوب می شود از بخش های مختلف ساختمان تئاتر شهر به ویژه ستون های سالن اصلی که عمده فشار ساختمان را تحمل می کنند بازدید کرد.

وی در این بازدید با اشاره به قدیمی بودن سازه تئاتر شهر تبریز اعلام کرد که در صورت همکاری و هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، شهرداری تبریز برای مقاوم سازی بنای این مجموعه مشارکت خواهد کرد.

حال به نظر می رسد، مجموعه اظهار نظرهای یادشده حساسیت مدیران فرهنگی و سیاسی استان را برانگیخته و در نهایت با صدور بخشنامه ای ویژه، تا اطلاع ثانوی اجرای نمایش در تالار اصلی تئاتر شهر تبریز ممنوع شده است.

گرچه در نامه یاد شده، دلیل این ممنوعیت و برنامه های بعدی آن اعلام نشده اما گفته می شود هدف از این اقدام، بررسی کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی از ساختمان تئاتر شهر تبریز و اختصاص اعتبارات لازم برای مقاوم سازی بنای یاد شده بوده است.

یادآور می شود، تالارعظیم و قدیمی ارک تبریز حدود چهار دهه قبل با تصمیمات شخصی مسئولان وقت در چشم به هم زدنی تخریب شد و هنوز هم هیچ مکانی به عنوان تالار شهر به جای آن بنا نشده است.

در این وانفسای کمبود اماکن فرهنگی، ساختمان محقر و قدیمی تئاتر شهر تبریز تنها مرکز هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی به شمار می‌آید که ممنوعیت طولانی مدت استفاده از سالن اصلی آن، صدمات جبران ناپذیری به جریان رو به رشد هنرهای نمایشی این استان وارد خواهد کرد.

تالار بزرگ ارک تبریز که از آن فقط حسرتی سوزناک در خاطر مردم تبریز ماند

حال فرهنگ دوستان و فعالان هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی امیدوارند، پروژه ی نوسازی و مقاوم سازی بنای قدیمی تئاتر شهر تبریز به سرنوشت دیگر پروژه های نیمه تمام آذربایجان شرقی دچار نشده و با توجه ویژه مدیران ارشد استان، در اسرع وقت نسبت به اجرای پروژه فوق اقدامات لازم صورت گیرد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true