×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تعلیق عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه/ خروج گروه های تروریستی از منطقه امن طی ۱۲۰ ساعت

به گزارش تجدد، به دنبال دیدار هیات امریکایی به سرپرستی «مایک پنس» معاون اول رئیس جمهور امریکا با رجب طیب اردوغان، دو کشور بیانیه ای در رابطه با تعلیق عملیات چشمه صلح و خروج گروه های تروریستی از منطقه امن مورد نظر ترکیه را منتشر کردند.

بیانیه مشترک ترکیه و آمریکا درباره توافق دو کشور بر خروج گروه تروریستی ی.پ.گ/پ.ک.ک از شمال سوریه، پس از دیدار هیئت‌های سیاسی عالی رتبه ترکیه و آمریکا به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور آمریکا منتشر شده است.

متن بیانیه‌ به شرح ذیل است:

۱- آمریکا نگرانی امنیتی مشروع ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی خود را درک می کند. هر دو کشور به عنوان اعضای ناتو بر لزوم همکاری بیشتر میدانی به‌ویژه در شمال شرق سوریه در راستای منافع مشترک تاکید می‌کنند.

۲- ترکیه و آمریکا مصمم به ادامه مبارزه با داعش در شمال شرق سوریه هستند.

۳- ترکیه و آمریکا با شعار «یکی برای همه، همه برای یکی» به تعهدات خود جهت حفاظت از خاک ناتو و مرد‌م‌های آن پایبند هستند.

۴- هر دو کشور بر تعهد خود در زمینه حفاظت از جان مردم، حقوق بشر و اقلیت‌های دینی و قومی تاکید می کنند.

۵٫ ترکیه و آمریکا مصمم به ادامه مبارزه با داعش در شمال غرب سوریه هستند. این همکاری شامل افرادی که در مناطق تحت کنترل داعش زندگی کرده و از منطقه خود اخراج شده اند و زندان ها نیز می‌شود.

دو کشور موافق هستند که تنها عناصر تروریستی، مخفیگاه٬ پناهگاه٬ مواضع٬ سلاح و وسایل نقلیه متعلق به آنها مورد هدف عملیات‌های مبارزه با تروریسم قرار بگیرند.

۷٫ طرف ترک، متعهد است تا امنیت ساکنان مناطق امن تحت کنترل نیروهای ترکیه را تامین کند و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهد.

۸٫ هر دو کشور بر پایبندی خود بر تمامیت ارضی سوریه و و حل بحران سوریه در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید می‌کنند.

۹٫ هر دو کشور توافق می‌کنند که سلاح های ی.پ.گ جمع آوری و مواضع ی.پ.گ منهدم شود و نگرانی های امنیتی ترکیه رفع شود.

۱۰٫ منطقه امن در کنترل نیروهای مسلح ترکیه خواهد بود و هر دو طرف همکاری در زمینه منطقه امن را افزایش خواهد داد.

۱۱٫ طرف ترک در قبال تضمین برای خروج ی.پ.گ طی ۱۲۰ ساعت از منطقه امن به ادامه عملیات نظامی وقفه خواهد داد. عملیات چشمه صلح پس از پایان خروج ی.پ.گ متوقف خواهد شد.

۱۲٫ طی مدت زمان توقف عملیات چشمه صلح، آمریکا به جز (Blocking Property and Suspending Entry of Certain Persons Contributing to the Situation in Syria) که در ۱۴ اکتبر با فرمان اجرایی ریاست جمهور اعمال شد تحریم جدید علیه ترکیه اعمال نکند و با تلاشی مناسب به کنگره بپذیراند که مسیر مثبتی در راه صلح و امنیت سوریه در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت صورت گرفته است. هنگام پایان عملیات چشمه صلح طبق مفاد بند ۱۱ این بیانیه تحریم های پیشین نیز لغو خواهند شد.

۱۳-هر دو طرف متعهد هستند که برای تحقق کلیه اهداف ثبت شده در این بیانیه با یکدیگر همکاری کنند.

 

آنکارا: تعلیق عملیات چشمه صلح به معنای آتش‌بس نیست

وزیر خارجه ترکیه گفت که تعلیق عملیات چشمه صلح در سوریه به معنای آتش‌بس نیست.

به گزارش نصر، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با مایک پنس معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: ما بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کردیم.

وی افزود: ما بر تعلیق عملیات چشمه صلح در سوریه تاکید کردیم. این عملیات به شکل کامل متوقف نخواهد شد تا ما بتوانیم خروج گروه‌های مسلح از منطقه را کنترل کنیم.

چاووش اوغلو اظهار داشت: عملیات چشمه صلح به مدت ۱۲۰ ساعت تعلیق خواهد شد تا عناصر پ ک ک و ی ب ک از منطقه خارج شوند.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه تعلیق عملیات چشمه صلح به معنای آتش بس نیست گفت: آنکارا با آمریکا بر سر خروج سلاح های سنگین کُردها از منطقه و انهدام مقرهای آنها به توافق رسید.

چاووش اوغلو گفت که آنکارا هیچگونه تعهدی درباره عین العرب به آمریکا نداده است.

وی گفت: در سایه رهبری حکیمانه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، آنکارا در جریان مذاکرات امروز با آمریکایی ها به آنچه که می خواست رسید.

«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا امروز پنج‌شنبه در پایان مذاکرات خود و هیئت همراهش با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که دو طرف برای برقرای آتش‌بس در شمال شرقی سوریه به توافق رسیده‌اند.

وی درباره جزئیات این توافق اظهار داشت: «ترکیه در این مذاکرات متعهد شده است که عملیات چشمه صلح را متوقف خواهد کرد تا نیروهای ی.پ.گ بتواند ظرف ۲۰ ساعت آینده از منطقه امن مرزی [نوار مرزی به عرض ۲۰ کیلومتر] خارج شود. پس از آن نیز عملیات به طور کامل متوقف خواهد شد.ترکیه همچنین متعهد شده است که به شهر کوبانی (عین العرب) حمله نکند.»

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true