به گزارش تجدد نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ایلخانی با اشاره به طرح موضوع بازگشت این شرکت به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو ) گفت: این طرح در حالی مطرح میشود که موانع قانونی دارد و نیازمند مصوبه هیات وزیران و شاید هم مجلس است از طرفی ما مجدد می خواهیم متولی یک کارخانه را بر خلاف سیاست های اصل ۴۴ به دولت برگردانیم .

وی با بیان اینکه استدلال پیشنهاد دهندگان این است سازمان گسترش این کارخانه را بازسازی کند افزود : این کارخانه بیش از چند دهه در اختیار سازمان ایدرو بوده ضمن آنکه طرح خصوصی سازی صنایع زیر مجموعه ایدرو در دستور کار دولت است .

وی تصریح کرد : واگذاری مجدد ماشین سازی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع بازگشت به همان جایی است که بوده است البته بدون اراضی و منابع ، مگر با الزام قطعی و ضمانت اجرایی و تعریف دوران نظارتی که محمل قانونی برای آن نداریم.

وی ابراز عقیده کرد: آفت اعتلای ماشین سازی ، تصمیم سیاسی ، اظهار نظر بدون مقدمات کارشناسی ، تاکید بر ، دولتی ماندن ، تصمیم مقدم بر تدوین برنامه است.

ایلخانی با اشاره به اینکه نقش کارخانه مادر ماشین سازی در صنعت استان و کشور مفقود است تاکید کرد : بایستی در سند توسعه صنعتی استان و کشور نقشی موثر را به کارخانه ای مثل ماشین سازی سپرد سپس به هنگام زمان انحراف از اهداف ، ابراز عقیده کرد که کارخانه در چه شرایطی است.

رئیس هیئت مدیره ماشین سازی تبریز ادامه داد : زمانی که هنوز نقشی برای کارخانه ماشین سازی قائل نشده ایم و صرفا ” به بیان مشکلات آن می پردازیم و پایشی دقیق از آن نداریم چگونه می توانیم برای آن تصمیم بگیریم .

وی در همین باره خاطرنشان کرد : ایفای این نقش صرفا ” به دست بخش خصوصی ، آن هم با مشخصات و ویژگیهای خاص میسر است تا با ورود مقتدر بتواند این نقش را ایفا کند.

ایلخانی گفت : امروز ماشین سازی شاید شرایط ایده الی ندارد و نمی تواند به دلیل مشکلات عدیده آن انتظاری که وجود دارد را اجابت کند ولی بالاخره امیدی وجود دارد که می توان از منابع موجودش کاری کرد .

وی افزود : ماشین سازی نیاز به برنامه استراتژیک و کاربردی دارد و نمی توان برای آن به عنوان یک کارخانه صنعتی درمحافل سیاسی اتخاذ تصمیم کرد و کارخانه را با افکار عمومی و فضای رسانه ای نمی توان اداره کرد.

رئیس هیئت مدیره ماشین سازی تبریز با اشاره به تصمیم مدیریت اجرایی استان برای تبدیل شدن استان به قطب سوم تولید خودرو در کشور گفت : همه اذعان داریم قطب خودروسازی شدن بدون حضور ماشین سازی به عنوان شاهرگ حیاتی این جریان ، هزینه زیادی دارد و اتلاف منابع موجود است .

وی با تاکید بر لزوم ارائه مشوقهایی برای واگذاری ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی افزود : ماشین سازی با منابع در اختیار دارای ارزش معنوی ، علمی ، مالی قابل توجه است که می تواند به جایگاه رفیع نگین صنعت کشور و استان برگردد.

ایلخانی اضافه کرد : ماشین سازی تبریز دارای صادرات بالفعل ، زمینه صادرات بالقوه قابل توجه ، زمینه تولید ، منابع ملکی و ارضی و ماشین آلات ، برند معتبر و مثبوت ، مالکیت های معنوی متعدد، سرمایه های معنوی ارزشمند ، تاییدیه دانش بنیان و نیروی انسانی کاری قابل توجه است که امروز دستیابی به هریک از آنها مستلزم تلاش بی وقفه است.

شرکت ماشین سازی تبریز بزرگترین تولید کننده انواع ماشین ابزار در کشور بیش از ۱۳ سال است که در بلاتکلیفی واگذاری به سر می برد.

در پی اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت بر خروج ماشین سازی تبریز از لیست واگذاری ها ، مقرر شده است به منظور نوسازی و بازسازی خطوط تولید ، این شرکت مجدداً تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران «ایدرو» قرار گیرد .